Getting Fit #1

Daar ben ik weer. Nieuw jaar, tijd om weer te schrijven!

Even een korte update van afgelopen jaar. Qua gewicht is er niet veel veranderd. Wel ben ik sinds september vorig jaar bezig met een coachplan van Skinnyminds, wat zich vooral richt op gedragsverandering, dus meer op je mindset. En dat is dan ook iets waar ik afgelopen jaar, ook naast Skinnyminds, veel mee aan de slag ben gegaan. En steeds kreeg ik weer als inspiratie dat ik weer wilde gaan schrijven. Dus dat ben ik nu eindelijk weer gaan doen. Om te beginnen met een weekoverzicht.

Run

Zondag 5 januari deed ik mijn eerste trailrun, de Leenderbostrail. Ik deed mee aan de 8km. Er waren weinig hoogtemeters, 44, wat het een perfecte instaptrail maakte. Ik vond het geweldig! De sfeer, de gemoedelijkheid, de boswachter die van te voren wat verteld, niet te vergelijken met de weg-events waar ik tot nu toe aan heb meegedaan. Ik ga dit zeker vaker doen, in ieder geval doe ik in april mee aan de 13km van de Houttrail, hier in Delft en ik denk ook nog aan de Marikentrail en andere events van trail-events, waar de Leenderbostrail ook onderdeel van was. Het fijne van deze organisatie, is dat er geen tijdslimieten zijn. En dat brengt mij gelijk bij het volgende punt.

Ik ben aan het trainen voor een halve marathon. Plan was om de CPC te lopen. Het lastige aan de CPC, en veel andere halve marathons op de weg, is dat er een tijdslimiet op zit van 2,5 uur. Voor mij is dat best een uitdaging, zeker op zo’n lange afstand. Maar nu heb ik een trainingsschema van de Trenara app, die voorspelt dat ik de CPC in 2:23:04 kan lopen. Daarvoor ben ik de afgelopen weken dus al hard aan het trainen, maar nu viert mijn schoonvader de dag ervoor, in Zuid-Limburg zijn verjaardag, waar we dan ook blijven overnachten. En nu zit ik dus in enorme twijfel, want het is voor mij al heel spannend of ik het ga halen om die 21,1 km binnen 2,5 uur te lopen, laat staan als ik dat niet optimaal kan voorbereiden: als ik geen regie heb over wat ik eet de avond van te voren, wat voor effect het gaat hebben als ik een kortere nacht heb en als ik eerst 2,5 uur in de auto zit. Een andere optie zou zijn om de Stevensloop te doen in Nijmegen op 21 maart, of wel door te trainen voor de afstand, maar het dan nog niet als wedstrijd gaan lopen, maar eerst mijn trailafstanden ga verhogen. Ik ben er nog niet uit, maar train nog even gewoon lekker door.

Deze week liep ik woensdagavond nog een keertje 30 minuten (ik had eigenlijk al besloten dat ik niet zou gaan, mede doordat ik niet een heel duidelijk doel meer heb, maar bedacht me toen dat een half uurtje altijd wel kan) en vrijdagochtend liep ik voor mijn avonddienst een 10km interval in het mooie Meijdendel

Shape

Mijn kerstkilo’s zijn er weer af. Op 2 januari woog ik 82.6 kg, vorige week vrijdag was dit 79.8 k, wat ik ook woog op 13 december. Normaal val ik natuurlijk niet zo snel af, maar kilo’s die er snel aankomen, zijn er bij mij meestal ook snel weer af.

Eat

Sinds iets meer dan een week ben ik mijn kcal weer aan het bijhouden. Ik heb dit al vaker gedaan, maar stopt er dan steeds na een paar dagen weer mee. Nu heb ik het de afgelopen 10 dagen bijgehouden en vind ik het juist heel fijn. Het geeft me zoveel inzicht en helpt me om de regie te houden. Ik streef naar zo’n 1700 kcal per dag, maar probeer er doordeweeks wat onder te blijven, zodat ik in het weekend wat meer kan eten. Als ik hardgelopen heb, mag ik ook wat meer eten van mezelf. Zeker met zo’n zware training van afgelopen vrijdag, waar ik meer dan 1000 kcal mee verbrand en ik weet dat ik dan daarna nog de hele avond moet werken, wil ik mijn lichaam wel wat geven om te herstellen.

Wat me goed helpt, naast het bijhouden van kcal, is een goede basis te hebben voor ontbijt en lunch. ’s Ochtens ontbijt ik meestal met havermout, haverdrink en diepvriesfruit en ’s middags wissel ik af tussen yoghurt met fruit, noten en chocola, maiswafels/volkoren crackers of bijvoorbeeld Huttenkase met komkommer, tomaat, paprika en olijven. Avondeten varieer ik wel meer in, ook vaak nog Hellofresh, maar hierin neem ik dan meestal wel minder rijst/pasta oid. Ook maakte ik afgelopen week een keer de ‘kipsalon’ van Project Gezond. Deze vond ik qua smaak wel lekker, maar zal ik een volgende keer denk ik toch als losse onderdelen maken, want nu werden de frietjes toch wat slap.

*

Plaats een reactie